Jak vybrat elektroskútr

Přestalo vás bavit komplikované dojíždění do práce v přecpané MHD nebo spoléhání se na linkové autobusy, které vás z vesnice do nejbližšího města dopraví jen párkrát za den? Rozhodli jste se pro komfortnější řešení a pořídit si k těmto účelům ekologický a spolehlivý elektrický skútr? Připravili jsme pro vás malého „nákupního rádce“, který vám pomůže zorientovat se v dostupných možnostech.

Co si představit pod pojmem elektroskútr

Podle platné legislativy se skútry obecně definují jako jednostopá vozidla podobná motorkám. Jsou vybaveny menšími koly, nízkoobjemovým motorem a automatickou převodovkou. Takže žádné ruční řazení jako u klasické motorky.

Na trhu se dnes setkáte s benzinovými skútry i se stále populárnějšími elektrickými skútry (elektromotorkami), u kterých byl spalovací motor nahrazen ekologičtějším elektromotorem. To znamená žádné škodlivé zplodiny a žádný hluk. Jen tichý, k životnímu prostředí šetrný provoz.

elektroskútry

Elektroskútr je elegantním řešením pro pohodlnou a ekologickou přepravu z místa A do místa B – do práce, do školy, vyřídit nákupy či pochůzky ve městě. Skvěle se uplatní všude tam, kde potřebujete překonat kratší vzdálenost řádově v desítkách kilometrů, kdy auto je zbytečně nákladné a využít kolo či elektrokolo zase méně pohodlné.

Vybrat si lze z několika kategorií e-skútrů dle výkonu i designu – od základních modelů typu „Babeta“, které v sobě kombinují kolo a moped, přes klasické městské skútry až po silnější stroje, vhodné i na delší vyjížďky.

Výhody a nevýhody elektrických skútrů

Proč se vám elektroskútr vyplatí:

  • Ekologický provoz, nulové emise – jízdou na elektroskútru neznečišťujete ovzduší, protože motor neprodukuje žádné emise ani zápach. Dostanete se s ním i do lokalit, kam je běžně zakázán vjezd vozidel se spalovacím motorem (např. centra velkých měst).
  • Levný provoz – v porovnání s klasickým benzinovým skútrem vás elektrický pohon vyjde o poznání levněji. Podle některých zdrojů jsou provozní náklady ve srovnáním s benzinovým skútrem až 14× nižší, a dokonce až 40× menší ve srovnání s automobilem.
  • Nenáročný na údržbu – ušetříte i peníze za servis, servisní prohlídka je jednou za rok, navíc u e-skútru nemusíte měnit olej, jiné kapaliny ani nijak speciálně pečovat o motor.
  • Na některé modely nepotřebujete řidičský průkaz (viz níže).
  • Neřešíte tankování, nabijete takřka kdekoli – elektroskútr nabijete doma nebo všude tam, kde je dostupná klasická elektrická zásuvka. U modelů s vyjímatelnou baterií je nabití ještě jednodušší. Baterii ze skútru zkrátka vytáhnete a odnesete, kam potřebujete. Pro plné nabití vybité baterie stačí většinou 4 až 8 hodin.
  • Snadná manipulace a ovládání – jízdu na elektrickém skútru si osvojíte velmi rychle. Posed je pohodlný a díky tomu, že je skútr celkem lehký a obratný, výborně se s ním kličkuje v husté městské dopravě.
  • Bezproblémové a bezplatné parkování – hlavně ve velkých městech je parkování velký problém. S elektroskútrem se však vejdete téměř kamkoli a za parkování nikde neplatíte. A doma ho na rozdíl od klasického benzinového skútru můžete zaparkovat i ve sklepě vašeho činžáku.
  • Uveze vám nákup i náhradní oblečení – základní úložný prostor má skútr pod sedadlem, můžete ho však kdykoli dovybavit příslušenstvím – zadním či předním nosičem, na který připevníte tašku či speciální kufr.

Co by vám mohlo vadit:

  • Nižší rychlost – maximální rychlost u elektroskútrů je o něco menší než u klasických skútrů, a to 25 km/h až 45 km/h. Záleží na modelu. Ovšem pro jízdu po městě, kde stejně nemůžete jezdit příliš rychle, nebo k překonání kratší dojezdové vzdálenosti to nemusí být výrazně omezující faktor.
  • Standardní nosnost – 120 až 180 kg dle modelu. Pokud budete jezdit sami, nemusíte ji vůbec řešit. Ale pro pravidelné cestování ve dvou včetně zavazadel je už dobré zvážit koupi stroje s vyšší nosností.
  • Dojezdová vzdálenost – je kratší než u klasických benzinových skútrů. U elektrických skútrů ujedete na jedno dobití 40 km až 120 km. Opět záleží na modelu a výkonnosti baterie. Při dojíždění do práce nebo na pojížďky po městě vám ale postačí i základní e-skútr s dojezdem kolem 50 až 60 km.
  • Vybití baterie v nevhodném okamžiku – pokud si nedáte pozor, nevšimnete si indikace nízkého stavu baterie a nedobijete ji včas, mohlo by se vám stát, že se při výpravě na delší trasu vybije v nejméně vhodnou chvíli. A pokud nebude v blízkosti místo s elektrickou zásuvkou, může to být komplikace. Na druhou stranu s výdrží baterie je to podobné jako s benzínem. Když neuposlechnete varování kontrolky a včas nedotankujete, také daleko nedojedete.

Co je dobré zvážit ještě před nákupem skútru

S řidičákem nebo bez?

Než se rozhodnete pro konkrétní model, je dobré si nejprve položit pár otázek, které jsou při výběru zásadní. Hlavní věc je udělat si jasno v tom, zda máte na elektrický skútr řidičské oprávnění, nebo zda primárně hledáte elektroskútr bez řidičáku.

Elektrický skútr bez řidičáku

Elektroskútr bez řidičáku patří mezi žádané zboží a dobrou zprávou je, že existují modely elektrických skútrů, na které skutečně není potřeba řidičské oprávnění.

Jedná se o e-skútry zařazené do kategorie tzv. malých mopedů s elektrickým pohonem. Na pomyslné škále dopravních prostředků se dají tyto elektrické skútry bez řidičáku zařadit někam mezi bicykly a mopedy. Patří sem např. e-skútry z modelových řad e-Babeta, e-Fichtl či e-Moped tradiční značky RACCEWAY od českého výrobce Rulyt.

Tyto stroje můžete bez problémů prohánět po asfaltu i bez řidičáku a bez zbytečného papírování na úřadech. Nemusí se nikde registrovat, nepotřebujete k nim tedy ani technický průkaz, registrační značku nebo povinné ručení.

e-skůtry Racceway

Počítejte ale s nižším výkonem (max. 250 W) a maximální rychlostí elektroskútru 25 km/h. Proč?

  • Podle vyhlášky musí elektrický skútr bez řidičského průkazu primárně fungovat jako kolo, tzn. že jej pohání jeho řidič pomocí šlapek a elektromotor mu pouze pomáhá v jízdě.
  • Výkon takového e-skútru pak nesmí přesáhnout 250 W, respektive 1000 W. (250 W označuje trvalý výkon, 1000 W znamená nejvyšší možný chvilkový výkon při maximální zátěži.)

Elektroskútry s řidičákem

Ve kterých případech už budete potřebovat na elektrický skútr řidičské oprávnění?

Vždy, když se budete poohlížet po silnějším stroji. Řidičák bude nutný, pokud chcete řídit elektroskútr/elektromotorku silnější než 250 W a rychlejší než 25 km/h. Sem patří např. e-skútry RACCEWAY CITY, RACCEWAY EXTREME či RACCEWAY CENTURY.

Typ řidičského oprávnění závisí na výkonu elektromotoru a maximální rychlosti vozidla:

  • U elektroskútrů a elektromotorek s maximální konstrukční rychlostí 45 km/h a výkonem do 4 kW vám bude stačit ŘP typu AM, který lze vyřídit již od 15 let. Pokud vlastníte ŘP skupiny B, máte po starostech, protože toto oprávnění se automaticky vztahuje i na tato jednostopá vozidla.
  • Pro elektromotorky s výkonem do 11 kW a s poměrem výkon/hmotnost max. 0,1 kW/kg už musíte mít ŘP skupiny A1 (lze vyřídit od 16 let) nebo ŘP skupiny B. Skupina A1 je v současnosti automaticky zahrnuta v rámci řidičáku na auto. Musí se ale jednat o vozidlo s automatickou převodovkou, což však všechny elektroskútry splňují.

Pro úplnost doplnění k ostatním skupinám:

Od 18 let si můžete vyřídit řidičský průkaz skupiny A2, se kterým lze řídit elektromotocykly s výkonem max. 35 kW a poměrem výkon/hmotnost max. 0,2 kW/kg.

Od 24 let (nebo 20 let a dva roky řidičské oprávnění pro skupinu A2) lze získat neomezený ŘP sk. A na všechny typy motorek a elektromotorek.

Vlastníte-li ŘP skupiny B, můžete řídit jednostopá vozidla s automatickou převodovkou o objemu motoru do 125 ccm, výkonu motoru max. 11 kW a s poměrem výkon/hmotnost nejvýše 0,1 kW/kg.

V nabídce našeho e-shopu na www.rulyt.cz najdete elektroskútry a elektromotorky značky RACCEWAY s garancí kvality českého výrobce, pro které řidičák buď vůbec nepotřebujete, nebo vám ve většině případů bude stačit řidičské oprávnění AM či řidičák typu B.

Řidičák vyřešen a co dál?

Zvažte také kde a jakým způsobem budete elektroskútr nejvíce používat. Teprve pak se soustřeďte na jednotlivé parametry.

Pro někoho totiž může hrát nejdůležitější roli výkon, pro jiného zase bude rozhodujícím faktorem třeba možnost vyjmutí baterie nebo prostě jen cena elektrického skútru.

Jiné nároky budete mít na e-skútr, který využijete převážně na krátké pojížďky po městě, jiné na model, který vás má spolehlivě den do den dopravovat do práce 15 km tam a 15 km zpět v kopcovitém terénu bez možnosti dobití baterie v průběhu dne. Co by vás tedy mělo zajímat?

  • Kolik hodlám do elektroskútru investovat? (cena)
  • Budu jezdit sám nebo ve dvou? (nosnost a kapacita, některé skútry jsou primárně určené jen pro jednoho jezdce)
  • Zvednu bez problému skútr ze země zpět na stojan, když ho náhodou položím? (hmotnost stroje)
  • Má skútr hladce zvládnout i jízdu v kopcích nebo budu řídit spíš v rovinatém terénu? (výkon, váha stroje i váha jezdce)
  • Budu jezdit hlavně po městě a potřebuji se svižně protáhnout i úzkými uličkami? (hmotnost a masivnost stroje, svižnost jízdy)
  • Plánuji vyrážet na kratší nebo delší vzdálenosti? (výkon, rychlost, maximální dojezd na jedno nabití)
  • Jak daleko chci jezdit, budu mít možnost během dne někde dobít baterii? (výdrž baterie, dojezd)
  • Mám možnost vždy zaparkovat přímo u elektrické zásuvky nebo ne? (vyjímatelná baterie, nebo pevně zabudovaná)
  • Plánuji jezdit na delší výlety ve dvou? (nosnost, maximální rychlost, dojezdová vzdálenost, úložné prostory)
  • Má se na skútr vejít i celý nákup? (dostatečný úložný prostor pro přilbu i další věci)

Jaké parametry při výběru sledovat

Výkon a maximální rychlost

Pamatujte na to, že čím náročnější terén hodláte zdolávat, tím vyšší výkon a silnější baterii budete potřebovat. Samotnou jízdu neovlivní jen síla akumulátoru, ale také hmotnost stroje a váha jezdce. Tedy platí také čím těžší stroj a jezdec, tím náročnější požadavky na výkon, který při jízdě do kopce může klesat.

Ty nejzákladnější elektroskútry typu e-Babeta, e-Moped, e-Fichtl vám nabídnou motor o výkonu 250 W (max. 500 W) a maximální rychlost 25 km/h až 40 km/h.

ukazatele rychlosti na elektromotorce

Většina běžných modelů pak disponuje dostatečně výkonnými motory o síle 1800 až 2000 W a rychlostí omezenou zpravidla na 45 km/h. Což jsou pro normální pojížďky a běžné denní použití zcela dostačující hodnoty. Sem patří např. kvalitní elektroskútry RACCEWAY Extreme nebo RACCEWAY Century.

Některé modely mají automaticky připraveny sloty na dvě baterie, takže když si přikoupíte druhou, náhradní baterii a dáte ji do volného slotu, můžete si tak maximální dojezd zdvojnásobit.

Maximální dojezdová vzdálenost

Maximální dojezd na jedno dobití je nejčastěji to první, co zákazníky především zajímá. Jak daleko vás elektroskútr doveze na jedno nabití, záleží na typu a počtu baterií, kterými je skútr osazen. Standardně se u e-skútrů setkáte s dojezdovou vzdáleností kolem 60 až 80 km, ačkoli rozpětí škály je už od 40 km až po 120 km na jedno dobití.

Pokud víte, že na elektrickém skútru budete překonávat delší vzdálenosti, případně jezdit na delší výlety, volte takový, který vám nabídne dostatečný dojezd na jedno dobití, abyste neustále nemuseli řešit dobíjení a snižovali si tak pohodlí při jízdě.

dojezd elektroskútru motorky

Nosnost

Standardní nosnost, kterou elektroskútry disponují, je od 120 kg výše. Při nákupu vždy zvažte, zda se na skútru budete přepravovat sami, nebo zda budete přibírat spolujezdce, případně zda budete převážet těžší zavazadla. Podle toho pak volte model s vyšší či nižší nosností.

Obecně platí, že skútr by se neměl přetěžovat. Nejenže přetížením rapidně klesá výkon a dojezdová vzdálenost, ale při dlouhodobém přetěžování hrozí poškození důležitých komponent.

Hmotnost

U elektroskútrů i u elektromotorek platí pravidlo – čím nižší hmotnost stroje, tím snáze se vám bude ovládat. Celkovou hmotnost hodně ovlivňuje také zvolený typ baterií (olověné baterie jsou těžší, viz níže). Mezi ty nejlehčí modely patří s cca 70 kg e-skútry balancující na pomezí mezi bicyklem a mopedem (typ Babeta), sportovnější elektromotorka pak klidně může vážit přes 120 kg.

Typ akumulátoru

Setkat se můžete prakticky se dvěma typy baterií: olověnými nebo lithiovými bateriemi (respektive lithium-iontovými bateriemi). Obě mají své plusy i minusy.

akumulátor do elektromotorky

  • Olověné baterie jsou levnější a prakticky bezporuchové. Na druhou stranu jsou tyto baterie docela těžké a musí se pravidelně po každé jízdě dobíjet, aby se zbytečně nekrátila jejich životnost. Většinou se jedné o nevyjímatelné baterie.
  • Lithium-iontové baterie jsou modernější, víc než o polovinu lehčí než olověné a nevyžadují pravidelné dobíjení. Váží kolem 7 kg. Odpadá potřeba je nutně dobíjet po každé jízdě, jako ty olověné, ačkoli se to stejně raději doporučuje. Dalším plusem je, že se zpravidla koncipují jako baterie vyjímatelné viz níže. Tyto výhody se bohužel promítnou ve vyšší ceně. Lithiové baterie vás vyjdou cca o 50 % dráž než ty olověné, což zvyšuje celkovou pořizovací cenu elektrického skútru.

Pevná nebo vyjímatelná baterie

Baterie buď tvoří pevnou součást skútru, nebo jsou koncipovány jako vyjímatelné.

Vyjímatelné baterie mají velkou výhodu v tom, že nemusíte hledat parkování v blízkosti elektrické zásuvky, ale baterie ze skútru jednoduše vyndáte a dobijete na nabíječce třeba přes noc doma.

Nevyjímatelná baterie je pevnou součástí skútru a nabíjí se připojením nabíječky přímo ke skútru. Je proto potřeba pamatovat na to, že elektrickou zásuvku musíte mít v dosahu zaparkovaného skútru.

Olověné baterie bývají většinou nevyjímatelné, lithiové baterie vyjímatelné. Ani ta nejlepší baterie vám však při pravidelném používání nevydrží na věky. Po určitém počtu nabíjecích cyklů bude tak jako tak potřeba baterie vyměnit za nové.

Brzdy

Setkat se můžete s brzdami hydraulickými kotoučovými (modernější) nebo bubnovými (starší typ), případně diskovými brzdami. Záleží na modelu stroje.

Říká se, že kotoučové brzdy jsou jednoznačně lepší než bubnové. Tohle tvrzení ale nelze zevšeobecňovat. Neboť v případě lehkých skútrů a pomalejší jízdě do 25 km/h je účinnost obou typů brzd prakticky totožná. V případě vyšší rychlosti cca nad 50 km/h jsou ale již prokazatelně účinnější brzdy kotoučové.

brzdy na elektroskůtru

Na druhou stranu bubnovým brzdám nelze upřít výhodu, že jsou takřka bezporuchové a velmi nenáročné na údržbu.

U některých základních modelů se kombinuje více typů brzd. Např. přední brzda je kotoučová, zadní bubnová. Nebo přední brzda disková, zadní bubnová apod. U skútrů vyšší třídy zpravidla bývají všechny brzdy kotoučové.

Design

Stejně jako u benzinových skútrů lze i v případě elektro skútrů vybírat z vícero dostupných designů – zvolit můžete klasický, retro design či sportovní vzhled kapotáže. Záleží na vkusu řidiče.

Pořizovací náklady

Pořizovací cena nového elektroskútru /elektromotorky může být srovnatelná s benzínovou variantou. Ovšem co se týče provozních nákladů, zde jednoznačně vyhrává ekologický elektrický skútr. „Málo žere“ opravy jsou minimální a náklady na pravidelný servis taktéž. Investice do e-skútru se vám tak vrátí velmi rychle.

Mezi nejlevnější varianty, které jsou na trhu dostupné, patří základní modely elektroskútrů vycházející designem z tradiční Babety. Moderní e-Babetu značky RACCEWAY pořídíte již od nějakých 23 000 Kč.

Slušně vybavený elektrický skútru můžete dnes koupit za cenu blížící se 30 000 Kč. V této kategorii najdete například spolehlivou elektromotorku RACCEWAY CITY s motorem o síle 1600 W, dojezdem až 65 km a maximální rychlostí 45 km/h.

design elektromotorky

Některé modely elektrických motocyklů se mohou nabízet v základu bez baterie, tu si můžete přikoupit samostatně podle toho, jak silný výkon požadujete. Jiné modely zase disponují i dvěma sloty na dvě baterie, dík čemuž si zvýšíte maximální dojezdovou vzdálenost.

Záruka a servis

Chcete-li na skútru bezstarostně jezdit dlouhá léta, nevybírejte model jen podle ceny a designu, ale také podle značky.

Volte raději takovou značku, která má na trhu dobré renomé a zároveň vám automaticky nabídne záruční i pozáruční servis. Zde máte jistotu, že i když se na stroji časem cokoli pokazí nebo budete řešit nějaké náhradní díly, nebude s tím problém.

Pozor také na výrobky z asijských zemí, které mohou designem kopírovat ty značkové, ale kvalita použitých materiálů a součástek už odpovídat nemusí, naopak mohou brzy nemile překvapit vysokou kazovostí. Komplikovanější jsou pak opravy i pořízení náhradních dílů.

servis a opravy elektroskútrů

Například naše značka elektroskútrů a elektromotorek RACCEWAY, které v Rulytu sami vyrábíme, nabízí v rámci záruční doby bezplatný servisní zásah přímo u zákazníka.

Když se vám na stroji během záruční doby objeví závada či porucha, nemusíte složitě řešit dopravu do servisu, riskovat tak další poškození motorky kvůli neopatrné manipulaci. Naopak, stačí do Rulytu napsat e-mail nebo zavolat. Servisní technik přijede k vám domů, na místě situaci vyhodnotí a domluví se s vámi na termínu požadovaného servisního zásahu.

Rulyt je na trhu už 25 let a nemá v plánu ho jen tak opustit. Takže se vám nestane, že jeden rok skútr pořídíte a druhý rok budete po výrobci marně pátrat, neboť se po něm nadobro slehla zem. A co pak s nepojízdným skútrem, že?

Co dělat, aby vám elektrický skútr dlouho vydržel?

Nezapomínejte na jeho pravidelnou údržbu a zásady bezpečné jízdy. Jak již bylo řečeno, elektro skútry jsou nenáročné na údržbu. Když se budete držet pokynů od výrobce, které jsou uvedeny v každém manuálu, máte vyhráno. Zde vybíráme pár hlavních doporučení:

  • Důležité je dobře pečovat o baterie, správně je nabíjet, uskladňovat a nepřekračovat jejich životnost.
  • Doporučuje se také pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách.
  • Nechte stroj jednou za rok prohlédnout v servisu, kde udělají také pravidelnou údržbu. Servis nejčastěji spočívá ve výměně ojetých pneumatik, ložisek v kolech nebo hlavě řízení.
  • Při delším stání používejte hlavní stojan.
  • Pokud možno, neparkujte dlouhodobě skútr v kopci.
  • Nepřekračujte maximální nosnost elektroskútru.

Vyberte si svého nového parťáka na denní dojíždění ještě dnes. Na Rulyt.cz najdete značkové elektroskútry a elektromotorky značky RACCEWAY všech možných kategorií. I ty, na které nepotřebujete řidičák.

Naše skútry splňují přísné certifikace Evropské unie a legislativní podmínky pro provoz na komunikacích v České republice. Stačí si vybrat jen ten správný model, který vám sedne.

koupit elektroskútr

Katalog elektro skútrů RACCEWAY: